SL

En digital transformation med kunden i fokus

Med hjälp av ett omfattande transportnät förser Stockholms Lokaltrafik (SL) hela länet med mängder av alternativ inom kollektivtrafik. Länets verksamhet ser till att invånarna kan ta sig dit de vill på att effektivt och säkert sätt.

  • 800 000 resor varje dag

    Tack vare SL:s lättillgängliga och smidiga resealternativ är det enkelt att ta sig till och från kontoret, hämta barnen efter skolan, träffa vänner eller utforska nya delar av Stockholm.

    Totalt görs 800 000 resor varje dag i hela länet, via buss, tunnelbana, spårväg, pendeltåg eller färja.

Det krävs ett avancerat pussel, som består av flera olika aktörer, för att kunna erbjuda en lösning för alla våra resenärer. Samarbetet med EVRY kring drift, förvaltning, utveckling och nylanseringen av SL.se är en viktig del av det pusslet.

Robert Fromell Webstrateg, Stockholms Lokaltrafik

Att prioritera resenärernas behov

Sedan 2011 har vårt samarbete med SL varit fokuserat på drift och förvaltning. Idag är vi dessutom ansvariga för att identifiera digitala utvecklingsmöjligheter och skapa digital advantage som tilltalar företagets resenärer.

Det vi fokuserade på i vårt första digitala projekt var att slå samman flera av SL:s webbplatser till en hubb – www.sl.se. Innan sammanslagningen definierade vi den huvudsakliga målgruppen (”The Everyday Traveller”), för att kunna lyfta fram den information och de funktioner som var mest relevanta för denna grupp. De förändringar vi sedan gjorde gav alla resenärer en mer användarvänlig och enhetlig upplevelse när de besöker olika delar av webbplatsen. Det gav också SL och Trafikverket ett effektivt sätt att samarbeta och administrera de digitala kanalerna.

En av de funktioner som vi implementerade var en prenumerationstjänst för resenärernas favoritresor. Om exempelvis din vanliga buss till jobbet är försenad kan du få information om det i förväg och få realtidsinformation för att kunna planera om din rutt så att du kan undvika ytterligare förseningar.

  • En mer tillgänglig webbupplevelse

    Utöver SL:s huvudsite har vi även förfinat och förbättrat ett antal funktioner på Sveriges största webbplats för färdtjänst – www.fardtjansten.sll.se. För maximal tillgänglighet på olika plattformar gjorde vi hela webbplatsen responsiv och vi publicerade relevant information på ett användarvänligt sätt för att förenkla målgruppens upplevelse.

  • iPhones Thumbnail

Säkerställa kvalitet med hjälp av den senaste tekniken

Som en del i det pågående projektet med SL gör vi kontinuerliga uppdateringar av både de CMS och de ramverk som användes i vår leverans. Det gör att vi får tillgång till den senaste funktionaliteten och den senaste tekniken såväl som att kunna identifiera potentiella säkerhetsrisker genom sitens CMS. Vi följer även upp besökstrafiken genom att använda oss av webbanalys och EPiFind – allt för att bättre kunna hjälpa resenärerna och styra dem mot informationen de letar efter.

Vi använde oss av kartlager för kartan på SL:s huvudsite. Med det sättet att arbeta på kan vi bland annat visa infartsparkeringar och försäljningsställen, vilket förenklar att parkera bilen och istället åka kollektivt in till stan. Sitens kartlager bidrar också till att resenärer snabbt och smidigt kan ta reda på var man köpa sin biljett eller fylla på sin reskassa.

Förutom det arbetar vi just nu med att offentliggöra data från SL:s huvudsite, både för den egna webbplatsen och för tredjepartsutvecklare. Detta arbete utförs via en öppen API-plattform som utvecklats av oss på EVRY. I tredjepartsutvecklarnas fall används sitens data för att utveckla nya applikationer och nya digitala innovationer.

För att säkerställa att vår leverans lever upp till SL:s höga krav på tillgänglighet har vi skapat ett eget testcenter på EVRY. Det är en miljö där vi kan köra automatiserade tester på mobila enheter, webbläsare och på API-plattformen. Vi genomför också belastningstest för att fastställa aktuell prestanda och för att optimera våra lösningar. Via testcentret övervakar vi både webb och API för att kontrollera att pågående uppdateringar inte påverkar andra delar av webbplatsen. Testerna som utförs via centret är vårt sätt att se till att resenärernas digitala upplevelse inte störs eller blir avbruten.

Vi har haft ett konkret tillvägagångssätt och vårt fokus har alltid varit på resenärernas behov. Tack vare det har vi kontinuerligt kunnat hitta nya lösningar som förenklar vardagen för både SL och deras resenärer. För SL effektiviserades processen kring att nå ut med information och för resenärerna har det blivit enklare att hitta den information som SL delar med sig av. Kraven på vad vi har levererat har varit otroligt höga, särskilt vad gäller tillgänglighet för alla användare, oavsett vilken webbläsare eller digital enhet de använder.

Erik Möllerberg Projekt och förvaltningsledare, EVRY

Många digitala förbättringar – och fler på gång

I detta projekt har ett stort antal funktioner implementerats på SL:s huvudsite. Vi har redan levererat en interaktiv karta, ett kartlager som följer trafiken i realtid och ett kortsaldo. Dessutom inväntar en övervakningsfunktion för realtidsresor just nu aktivering. Nyheten om den interaktiva kartan plockades upp av Metro och den nya webbplatsen attraherar för närvarande 160 000 besökare varje dag.

After receiving positive feedback from our client we will move forward with projects for several organizations connected to SL:

  • Waxholmsbolaget (EPiServer)
  • Spårvägsmuséet (Umbraco)
  • Konsten i trafiken (Umbraco)

Hör av dig

Eller vill du hellre att vi hör av oss? Fyll i dina uppgifter och skicka in, så slår vi en signal.
Nybakat och finkaffe ingår ;-)

  • Jesper Viktor Manager Digital EVRY +46 (0)73 377 61 16
    jesper.viktor@evry.com
  • Filip Berglund Sales Director NetRelations +46 (0)72 3892308
    filip.berglund@netrelations.se