Svenskt Tenn

En e-handel som suddar ut linjerna mellan det fysiska och digitala

Svenskt Tenn grundades 1924 av Estrid Ericson, som i nära samarbete med den berömde arkitekten och formgivaren Josef Frank starkt har bidragit till svensk designhistoria. Tillsammans skapade duon en framgångssaga som blivit ett fundament inom svensk design och inredning. Idag drivs Svenskt Tenn vidare i stiftelseform med en välkänd och välbesökt butik på Strandvägen i Stockholm.

  • iPad Image
  • Lite bakgrund

    Utöver en fysisk butik erbjuder Svenskt Tenn sedan några år tillbaka också sina kunder, både i Sverige och utomlands, möjligheten att köpa företagets produkter via e-handel. När det blev dags att se över webbplatsen och e-handelslösningen fick NetRelations i uppdrag att realisera detta i samarbete med Planeta Design.

    NetRelations uppdrag har omfattat projektledning, stöd i konceptarbetet, strategi samt teknisk utveckling och implementation. Planeta Design har gemensamt med Svenskt Tenn ansvarat för kommunikativt koncept och grafisk formgivning.

Svenskt Tenns nya webbplats är speciell på så sätt att den gestaltar företagets mångsidighet och samtidigt speglar butiken på Strandvägen i Stockholm. För att nå dit valde vi att anlita dels en webbyrå med ansvar för utveckling och dels en designbyrå med ansvar för grafisk form. NetRelations fokus på kvalitet, användbarhet och affärsnytta gjorde att valet föll på dem som samarbetspartner i kombination med Planeta Design.

Thommy Bindefeld MARKNADSCHEF OCH KREATIVT ANSVARIG, SVENSKT TENN
  • En e-handel som suddar ut linjerna mellan det fysiska och digitala

    Svenskt Tenn har en tydlig vision om att e-handeln ska spegla den fysiska butiken i så stor utsträckning som möjligt. Fokus under projektets gång har därför varit på användarupplevelsen. Innehållet på webbplatsen är centralt, och bild, text och video vävs smakfullt samman bland annat i ett online-magasin med inspiration, berättelser och beskrivningar av Svenskt Tenns kulturhistoriska arv. Hantverken och dess historia lyfts fram för att inspirera och skapa intresse såväl inför som efter ett köp.

  • iPad Image
  • Gediget arbete hela vägen från skiss till färdig funktion

    Få sidor på webbplatsen är den andra lik, och varje element har noggrant formgetts, utvecklats, testats och fyllts med innehåll. Ett viktigt krav har varit det adaptiva gränssnittet, att man oavsett skärmstorlek ska få en fullvärdig upplevelse. Att enkelt och flexibelt kunna hantera den stora mängd innehåll som webbplatsen består av, arbeta med flera språk och valutor samt möjlighet att integrera alla de system som krävdes var vägledande i valet av Episerver Commerce.

  • iPhones Thumbnail

I den här typen av projekt är det viktigt att ha en tydlig tidsram och en välfungerande arbetsprocess från början till slut. Det gäller också att kunna hålla en tät dialog med samtliga inblandade, något som har fungerat mycket bra i samarbetet med NetRelations.

Catarina Tagebjer E-HANDELSCHEF, SVENSKT TENN

Analys och optimering blir vägledande i den fortsatta utvecklingen

Det iterativa arbetssätt som präglat arbetet inför första lanseringen fortskrider även efter lansering, med ursprung i kontinuerlig mätning av hur den nya lösningen presterar i relation till uppställda projektmål i kombination med slutanvändarnas beteende och feedback. NetRelations arbetar löpande tillsammans med Svenskt Tenn med analys och optimering baserat på både kvantitativ och kvalitativ data, och ett flertal nya funktioner är redan under framtagande i syfte att vässa användarens upplevelse.

Svenskt Tenns nya webbplats har tagits emot med värme och uppskattning såväl internt som externt. Den har blivit både omtalad och omskriven för den väl genomtänkta kombinationen av bilder, texter, nyheter och historia. Vi har tagit ett stort kliv i Svenskt Tenns digitala utveckling, och är väldigt stolta över att ha nått så här långt.

Thommy Bindefeld MARKNADSCHEF OCH KREATIVT ANSVARIG, SVENSKT TENN

Hör av dig

Eller vill du hellre att vi hör av oss? Fyll i dina uppgifter och skicka in, så slår vi en signal.
Nybakat och finkaffe ingår ;-)

  • Jesper Viktor Manager Digital EVRY +46 (0)73 377 61 16
    jesper.viktor@evry.com
  • Filip Berglund Sales Director NetRelations +46 (0)72 3892308
    filip.berglund@netrelations.se